1 d'agost de 2025
Amb el lema ‘El like més important és el teu’, pretén donar resposta als cànons de bellesa que promouen les xarxes socials, que sovint no respecten la diversitat corporal, especialment de les dones
L’Ajuntament de Vacarisses es vol fer eco de la campanya institucional de la Generalitat per sensibilitzar sobre la problemàtica de la pressió estètica a les xarxes socials, especialment a l’estiu. Amb el lema El like més important és el teu, la campanya va destinada sobretot al jovent i pretén donar resposta als cànons de bellesa que promouen habitualment les xarxes socials, reforçats amb l’ús de tecnologies que manipulen les imatges del cos real, fomenten un pes, edat i físic hegemònics que no respecten la pluralitat dels cossos i la diversitat de l’aspecte físic, especialment de les dones.
Així, es vol modificar l’imaginari social que normalitza la pressió estètica, per tal d’identificar-la i avançar cap a la seva erradicació. I és que la pressió estètica afecta l'autoestima i pot provocar problemes de salut, tant física com mental.
En són un exemple els trastorns de la conducta alimentària (TCA) i l'obsessió pel control del pes, que poden derivar en malalties com l'anorèxia o la bulímia, o la cerca d'un cos ideal mitjançant dietes fetes sense consell ni supervisió de professionals o d'intervencions quirúrgiques que poden posar en risc la pròpia vida. En aquest sentit, si bé els TCA són sempre multicausals, la pressió estètica contribueix d'una manera decisiva a la insatisfacció corporal, que pot actuar com a detonant d'aquests trastorns.
En l'adolescència, la pressió estètica és especialment rellevant a causa de l'impacte de les xarxes socials i la comparació constant entre iguals. El sentiment de pertinença és crucial en l'autoestima de la joventut, fet que explica la seva tendència a imitar comportaments.
Per prevenir l'obsessió per la imatge corporal i els trastorns alimentaris és essencial que desenvolupin un pensament crític i eines emocionals per resistir la pressió estètica. La construcció de la identitat s'ha de basar en valors i experiències, no pas en estàndards de bellesa.
El 60% de les dones de menys de 25 anys s’ha sentit insatisfeta amb el seu cos
Segons la primera onada de l’enquesta Òmnibus de la Generalitat de Catalunya duta a terme l’any 2022, la insatisfacció amb el cos és més elevada en les dones que en els homes, especialment entre les més joves. El 60% de les dones de fins a 25 anys manifesta haver-se sentit insatisfeta alguna vegada, sovint o sempre amb el seu cos quan es mira al mirall. Aquesta insatisfacció corporal està estretament lligada a la imposició social de la primesa i als mecanismes que la sustenten, com poden ser les talles allunyades de les mides antropomètriques de la població general. Aquest fet genera malestar i, tal com mostra la mateixa enquesta, un 32% de les dones s’han sentit malament pel fet de no trobar roba de la seva talla. Així mateix, el 27% de les dones s’han saltat àpats sense control mèdic per raons estètiques. Per altra banda, segons l’enquesta duta a terme per l’Associació contra l’Anorèxia i la Bulímia de Catalunya a adolescents d’entre 12 i 16 anys d’escoles d’arreu del país el curs 2020-2021, el 47% de les noies es volen aprimar i el 41% ha fet alguna vegada dieta per aprimar-se pel seu compte sense control mèdic.