Maria Quiñones: 'Els nens i nenes que estudien música fora de l'escola treuen millors notes'
L'alumna de l'Institut de Vacarisses Maria Quiñones ha obtingut el primer Premi de Treballs de Recerca d'enguany, que atorga l'Ajuntament. Sota el títol Música i intel·ligència, analitza els beneficis d'aquest art sobre el nostre sistema cognitiu, des d'un punt de vist teòric, però també mitjançant els resultats d'un estudi realitzat en diversos centres d'ensenyament públic. En parlem amb la seva autora.
Què suposa haver rebut un premi pel teu treball de recerca?
El Treball de recerca no és un tipus de treball qualsevol. Aquest necessita molt esforç i dedicació, durant els dos cursos que ocupen el batxillerat. Així doncs, haver rebut un premi pel meu treball de recerca ha resultat molt satisfactori, ja que he pogut comprovar que tot esforç té la seva recompensa.
Què hi podem trobar a Música i intel·ligència?
Al treball, es pot trobar tant teoria de la música com teoria de la intel·ligència i estudis realitzats per experts que relacionen ambdues coses. A més a més, hi ha la part pràctica, que consta de cinc estudis realitzats per mi i que demostren que, generalment, els nens i nenes que estudien música fora de l'escola treuen millors notes que els alumnes que no ho fan.
Quina vinculació hi ha entre el treball i Vacarisses?
Música i intel·ligència està relacionat amb Vacarisses, ja que quatre dels estudis que he realitzat per poder-ne extreure la conclusió han estat duts a terme a les escoles de primària Font de l'Orpina i Pau Casals i a l'Institut de Vacarisses, a qui agraeixo tot el seu ajut. L'estudi restant ha estat una entrevista a la directora de la singular escola Oriol Martorell.
Què et va portar a escollir aquesta temàtica?
Els anys que porto estudiant música. Vaig començar a l'Escola Municipal de Música de Vacarisses, a qui estic molt agraïda per tot el que ha fet per mi i perquè, avui dia, continuen comptant amb mi per a qualsevol cosa. Actualment, estic al Conservatori de Terrassa, on acabo de cursar el 2n de Grau Professional de Violoncel i amb el piano com a segon instrument.
Tens previst continuar aprofundint en la relació música-intel·ligència?
Ara per ara, no, tot i que, si entro a la universitat, un dels treballs que realitzaré tractarà el mateix tema. Seria llavors quan hi aprofundiria.
Fa uns dies, vas fer les proves de la selectivitat. Com van anar i a quins estudis vols accedir?
Van anar mitjanament bé, ja que trobo que han resultat més difícils que altres anys. No obstant això, m'agradaria accedir a Educació Primària, especialitat musical.
Coincideix amb allò que havies desitjat ser de petita?
No coincideix exactament amb el que m'hagués agradat ser, ja que, aleshores, volia ser veterinària o meteoròloga. M'apassionaven les pel·lícules que tractaven temes de fenòmens meteorològics. Tot i això, la vida m'està portant pel camí de la música.
Imagina que han passat 10 anys. Com t'agradaria veure't?
M'agradaria estar exercint de mestra i, si no fos molt demanar, en una de les escoles de primària de Vacarisses. Just en el període de 10 anys, si tot surt bé, també hauria d'acabar un Grau Superior de música. Així doncs, m'agradaria poder treure'l bé i poder exercir d'allò que estudiï, ja sigui a l'Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) o al Liceu.