Les joguines són sexistes?
Una xerrada a la Biblioteca El Castell analitza els aprenentatges i rols que potencien les joguines
Â
Hi ha joguines per a nenes? I joguines per a nens? O totes les joguines són per a tothom? Els infants escullen lliurement els seus jocs i les seves joguines? I les famÃlies?
Â
Sobre aquestes i altres preguntes, va tractar la xerrada que va tenir lloc ahir a la Biblioteca El Castell, coincidint amb la proximitat de les festes nadalenques. Concretament, vam parlar sobre els aprenentatges que potencien les joguines, vam compartir les pors i prejudicis sexistes que sovint tenyeixen la mirada adulta respecte als infants i els seus jocs, vam analitzar com la publicitat influeix en els desitjos i preferències dels infants i les famÃlies, i, finalment, vam reflexionar sobre com podem acompanyar els infants perquè siguin més lliures.
Â
I és que les joguines i els jocs afavoreixen diversos aprenentatges fonamentals per al desenvolupament dels infants. Les persones aprenem jugant i aquests aprenentatges dependran de les possibilitats de joc que tinguem a l'abast. De fet, al nostre entorn, sovint els tipus de joc corresponen als rols socialment imperants de masculinitat i feminitat, potenciant uns aprenentatges i negant uns altres segons l'infant.
Â
L'objectiu d'aquest taller era descobrir si els infants tenen accés a tots els aprenentatges que jocs i joguines ofereixen i si les seves decisions a l'hora d'escollir-los són lliures o estan condicionades per la societat en què viuen. Tot plegat per obrir la porta a atendre la diversitat d'infants que existeix i descobrir la importà ncia d'oferir totes les possibilitats de joc.