El Ple de Vacarisses s'adhereix al 'Pacte d'Alcaldes' i treballarà per posar fre a la crisi climàtica
El Ple de l’Ajuntament va acordar l’adhesió al ‘Pacte d’Alcaldes/esses’ de la Comissió Europea, un compromís de treball per la reducció del CO2.
S’aprova el canvi de nom de la plaça Onandia, que duia el nom d’un alcalde franquista de Terrassa, en un pas més per restituir la memòria democràtica.
El Ple Ordinari de Vacarisses, ahir al vespre, va aprovar dues propostes relacionades amb el medi ambient. Per una banda, la proposta d’alcaldia d’adhesió al ‘Pacte d’Alcaldes/esses per l’energia sostenible local’, una iniciativa de la Comissió Europea, que es presenta com un ambiciós mecanisme de participació de la ciutadania en la lluita contra l’escalfament de la Terra. El Pacte consisteix en el compromís de les ciutats i pobles que s’hi adhereixen d’aconseguir els objectius comunitaris de reducció de les emissions de CO2 mitjançant actuacions d’eficiència energètica i relacionades amb les fonts d’energia renovables. És per això que es va acordar, per unanimitat, assolir els objectius de la Unió Europea per al 2020 i elaborar un Pla d’Acció d’Energia Sostenible en el termini d’un any. Aquest pacte és una resposta global, integrada i a llarg termini, basada en la participació ciutadana, per abordar una situació de crisi climàtica.
Per altra banda, encara en matèria de medi ambient, es va ratificar el decret de participació en la consolidació de la prova pilot de recollida d’oli domèstic, una iniciativa del Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental, que ha rebut també el suport de l’Agència Catalana de Residus. L’any 2009 l’Ajuntament signava el conveni de col·laboració amb el Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental, pel Servei de Recollida d’Oli Domèstic Usat. Des que es va posar en funcionament, el juliol de 2009, s’ha més que doblat la quantitat d’oli recollit per al reciclatge: en els 6 mesos de funcionament de 2009 se’n va recollir 147kg; en tot el 2010, 563kg. Això només en els dos contenidors específics de recollida d’oli, situats en dos punts separats del terme, l’un a La Fàbrica i l’altre davant de l’escola Font de l’Orpina. A més, cal sumar-hi els prop de 1.500 litres recollits durant l’any 2010 a la Deixalleria Municipal i a les diferents parades de la Deixalleria mòbil.
Plaça Peret Seró
Com ja es va fer fa uns mesos amb el cas del carrer del Pou, abans carrer Alfons Sala, han estat els veïns qui ha decidit el nou nom de la plaça Onandia; ara es dirà plaça Peret Seró, com es va aprovar ahir al Ple, a proposta de la Regidoria de Cultura. El canvi de nom d’aquesta plaça de Torreblanca I ve propiciat per la trajectòria poítica i social del personatge Miquel Onandia Nunell, alcalde de Terrassa de 1964 a 1970. És una actuació encaminada a la restitució de la memòria democràtica, amb la retirada dels noms de carrers i places que encara porten el nom de diversos personatges que han combatut governs i entitats democràtiques, alhora que han col·laborat amb les dictadures que han trasbalsat la democràcia de la política catalana al llarg de la seva història.
Finalment, es va votar la ja instaurada aprovació de l’adhesió al manifest en motiu del dia internacional de la dona treballadora, el passat 8 de març. Abans de la lectura del manifest que, com és habitual, va llegir un home, en aquest cas el regidor no adscrit Josep Ma. Córcoles, la regidora de Polítiques d’Igualtat, Maite Román, va voler remarcar que “les dones no volem caritat, sinó equitat”.
Informes de presidència
L’Alcalde, Carles Canongia, va afegir tres punts a l’ordre del dia del ple, en l’apartat d’informes de presidència. En primer lloc, per comunicar que el 9 de març el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va dictar sentència en relació al Contenciós-Administratiu interposat pels representants de les Associacions de Veins de Torreblanca II i Carena Llarga contra l'Ajuntament, en motiu de les obres d’urbanització del sector. Aquesta sentència desestima el recurs interposat i a més obliga a pagar als afectats els costos judicials derivats del mateix.
En segon lloc, que hi ha hagut resposta per part del Servei Català de Trànsit sobre l’acord de Ple que demanava més mesures de seguretat a la C-58. Per part del Servei, es comprometen a estudiar mesures que, apunten, segurament serà la instal·lació de radars al tram conflictiu. L’Alcalde també va voler respondre a les acusacions de que els regidors de l’equip de govern disposen de targetes de crèdit per despeses personals, i va explicar que, no només cap dels regidors en té, sinó que cap regidor presenta tampoc despeses de dietes ni transports.