Aprovat el nou sistema de recollida de residus
El Porta a Porta començarà a funcionar al novembre, amb l'objectiu de fomentar el reciclatge i l'economia circular
Â
Tal com ja s'havia anunciat als mitjans de comunicació municipals i en dues sessions informatives per a tota la ciutadania, Vacarisses modificarà el sistema de recollida de residus. A partir del proper mes de novembre, entrarà en funcionament el Porta a Porta, una decisió presa per criteris mediambientals, normatius i econòmics.
Â
Segons la proposta d'Alcaldia, 'l'objectiu és reduir progressivament l'abocament de materials que poden ser reciclables per introduir un nou model d'economia circular i poder fer de la nostra vila un entorn més verd i sostenible'. A més, d'haver de complir les directives en la matèria, que marquen uns sostres mÃnims de reciclatge fins al 2020, l'equip de govern també ha tingut en compte el benefici econòmic que suposa un alt percentatge de reciclatge. En canvi, cada tona de rebuig no reciclada serà cada any més costosa per a l'Ajuntament, tant en la seva entrada al Centre de Tractament de Residus del Vallès (CTRV) com pel cà non addicional que cobra l'Agència de Residus de la Generalitat de Catalunya.
Â
L'alcalde de Vacarisses, Antoni Masana, també va recordar que, a Catalunya, més de 125 municipis fan el Porta a Porta amb molt bons resultats i es preveu que aquesta xifra es vagi ampliant en breu. 'A Vacarisses, som capaços de fer el mateix', va animar.
Â
El pas que faltava era aprovar la implantació del nou sistema al ple. La proposta va tirar endavant, tot i les abstencions de l'oposició. Després d'enumerar un seguit d'avantatges del Porta a Porta, Pedro Serna, de Veïns per Vacarisses, va concloure: 'No hi estem en contra, però tampoc totalment a favor, sobretot per les formes cap a l'oposició'. Per la seva banda, Salvador Boada, d'UIPV, va considerar que la proposta està 'poc treballada, tot i la revolució que suposarà en moltes cases, on potser no hi haurà espai suficient per separar els residus'.
Â
Els grups de l'oposició també van preguntar sobre un dels dubtes que genera més neguit entre la població: les sancions a qui no recicli. La regidora de Medi Ambient, Clara Fuster, va assegurar que no hi ha voluntat sancionadora, però sà un control per millorar. 'Aixà no s'educa', va concloure. També es va avançar que, a l'octubre, hi haurà 14 noves sessions informatives, en diferents franges horà ries perquè tothom pugui assistir-hi, i que s'està estudiant la taxa per generació, ja implantada en en alguns municipis, de manera que qui genera més residus, paga més.
Â
Suport al Correllengua 2017
El ple d'ahir va aprovar donar suport al Correllengua 2017, 'com a instrument reivindicatiu de la societat a favor de la plena normalització en l'ús social de la llengua arreu dels territoris de parla catalana i a favor de la seva unitat'. AixÃ, l'Ajuntament es compromet a 'aportar la infraestructura i l'ajuda necessà ries per al bon desenvolupament de les activitats programades', a més de 'donar suport a les iniciatives de voluntarietat promogudes per la CAL'.
Â
Eliminació de documents de l'arxiu municipal
Després d'un procés d'avaluació i estudi de la documentació municipal que podria ser eliminada de l'arxiu, l'arxivera de l'Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona ha presentat un informe a l'Ajuntament de Vacarisses. Aquest conté un llistat de les 577 capses amb documents que es poden eliminar.
Â
Promoció de la Cursa de la Campana
L'única moció del ple d'ahir va arribar de la mà d'UIPV. Segons el grup municipal, durant 10 anys, la Cursa de la Campana 'ha promocionat i donat a conèixer Vacarisses dins l'à mbit esportiu i del món de les curses'. A més, consideren que es tracta d'una de les activitats amb més visitants de fora del nostre municipi, 'aconseguint fer promoció del comerç local'. Per tot plegat, UIPV sol·licitava declarar la Cursa de la Campana activitat d'interès turÃstic per a Vacarisses. Al final d'un intens debat, es va acordar retirar la moció. D'una banda, l'alcalde de Vacarisses, Antoni Masana, va explicar l'impediment legal per aprovar el text, ja que no existeix cap reglament de la Generalitat que ho permeti. També van intervenir-hi la regidora de Turisme, Olga Serra, que va descriure les accions de suport a la cursa que es fan des de l'Ajuntament, i regidors de l'equip de govern i VxV per mostrar el seu parer. Tothom va coincidir en la importà ncia de la Cursa de la Campana i en demanar consens per retirar la moció i treballar plegats amb l'entitat que l'organitza per millorar-ne la difusió.